Tuesday 1 November 2016

Teater Eskape: Sebuah pengalaman magis dalam pengap.

                 


             Saya jarang menulis ulasan persembahan teater. Pernah ada beberapa kawan yang mengesa saya mengulas teater mereka, tetapi saya menolaknya secara berhemah. Satu, kerana saya tidak suka memuji atau menghentam sesebuah kerja seni. Pada saya ia abstrak, baik atau buruk sentiasa boleh dipersoalkan, jadi untuk apa?. Yang keduanya, saya tidak suka untuk menjadi ‘jujur’. Lebih baik diam sahaja.

            Tetapi berbeza dengan Eskape, seolah ada tuntutan spiritual untuk menulis tentangnya. Saya cuba untuk melupakannya seperti menonton teater-teater lain tetapi ia membuat saya geram dan berkecamuk. Saya perlu berkongsi pendapat saya mengenainya, dengan sesiapa sahaja.

            Teater Eskape miskin pada gaya, tetapi pemaknaannya kaya. Eskape adaptasi dari naskhah Jean-Paul Satre, No Exit dan diarahkan oleh Qayyum Qistina, pelajar dari UiTM Puncak Perdana untuk melengkapkan pengajian teaternya.
          
           Seni penataan pentasnya sangat minimalis. Hanya tiga buah kerusi untuk 3 orang pelakon. Serta ruang stage juga sangat sempit. Waktu saya masuk ke dalam panggung, saya tertanya-tanya juga bagaimana mereka akan berlakon dalam ruang yang kecil itu. Saya pernah terlibat dalam beberapa teater sebagai pelakon dan sebagai amatur, saya kerap boros dalam penggunaan ruang. Ini membuatkan saya teruja untuk melihat bagaimana mereka mengapungkan karakter dalam ruang sesempit itu.

            Eskape mengisahkan tiga orang asing yang dihumban ke sebuah tempat seperti bilik kurungan akibat perbuatan masa lampau mereka. Dalam bilik tersebut, mereka saling mempertikaikan antara satu sama lain. Johan, bekas wartawan yang ditembak mati kerana enggan menyertai perang, Faridah mati dalam letupan gas dan Sofea, gadis cantik yang mati kerana pneumonia. Mereka semua dalam kebingungan dalam bentuk apa siksaan yang akan dialami dan menganggap dibiarkan tanpa jawapan disitu juga salah satu bentuk hukuman, yang paling dasyhat.

            Lakonan antara perkara yang menonjol yang saya suka dalam teater ini. Seperti yang saya beritahu, berlakon dalam ruang yang terbatas bukanlah mudah. Jadi dalam konteks lakonan mereka, sangat cantik apabila mereka begitu bijak memanipulasi ruang. Sehinggakan setiap gerakan menjadi begitu bermakna (atau mereka perlu memaknakannya kerana terdesak). Jadi setiap pergerakan sekecil-kecilnya diambil kira, seperti jelingan, dengusan, kilasan. Saya paling suka watak Faridah (lakonan Aifa Amalina) sebagai perempuan jahanam. Pergerakannya memukau. Cara dia duduk, berdiri dan bergerak seolah-olah dia bersatu dalam keterbatasan ruang tersebut. Johan (lakonan Yassin Fattah) juga pelakon yang pandai bermain rentak dengan Faridah, cuma ada beberapa tempat Faridah  dilihat mendominasi, tetapi mereka tetap gandingan yang sesuai. Dan Sofea, lakonanQiu Qatina sebagai makwe cantik (yang memang tipikal dalam groupie) juga berjaya membantu dalam melengkapkan trio pesalah neraka ini.

            Tentang teksnya, saya rasa tak perlu untuk  bahas lagi. Ia dari Satre, siapa yang tak tahu mamat eksistensialis ini. Akan tetapi pengolahannya ke bahasa melayu saya rasa sebuah kerja yang begitu teliti. Dialognya tak kedengaran janggal dan sangat memikat. Bulu roma saya meremang saat Faridah menjerit, “Kita ini jiwa-jiwa yang dilaknat”. Ia buatkan saya tersentak. Dan beberapa lagi pengucapan yang sangat menyegarkan rohani pada malam tersebut. Saya pernah baca teks ini dalam bahasa indonesia, oh ia ada rasa yang sangat teruk. Saya rasa bersyukur bila mereka tak ambil teks tersebut untuk dipentaskan.

            Dalam ruang yang daif, latar hitam, pentas sempit dan pencahayaan yang agak malap. Saya betul-betul menikmatinya. Ia sebuah pengalaman magis teater. Saya sangat sukakan teater kerana keintimannya berbanding medium filem, akan tetapi sangat jarang saya dapat menikmati magis tersebut dalam teater di sini. Dari Eskape, saya betul-betul menikmati cara permainannya blockingnya, pengucapan dialog, dan pergerakannya yang sangat estetik.

            

No comments:

Post a Comment