Projek
Kamar adalah cantuman 4 teater pendek yang digerakkan oleh sekumpulan pelajar
fakulti teater Puncak Perdana. Saya tertarik untuk menonton kerana dua faktor,
1) tiketnya murah (RM 8), 2) ia dibuat
dalam semangat kolektif independent yang
perlu saya sokong.
Saya
memang seorang yang menepati masa. Seingat saya dalam hidup hanya beberapa kali
saya terlewat, dan biasanya tak disengajakan. Jadi untuk teater ini saya datang
agak awal macam biasa, malangnya ia buatkan saya perlu di duduk di hadapan dan
dihimpit oleh audien yang penuh di belakang.
Teater
ini dibuat dalam studio, dan ruangnya terbatas. Ada 2 pintu keluar, satu di
hadapan saya telah diblock oleh set, dan hanya tinggal satu di belakang. Tetapi
saya perlu menari samba mengelak audien yang penuh jika teater tersebut buatkan
saya rasa nak keluar. Mustahil untuk saya lakukan.
Posisi
kedudukan ini saya kira agak genting, kerana saya pernah ada pengalaman keluar
dari panggung kerana teater terlalu
teruk. Saya hanya mampu berdoa agar teater ini setidak-tidaknya okay.
Jadi
meneruskan kembali sorotan terhadap Projek Kamar ini, terdapat 4 buah play, Kurungan arahan Mat Najem, Balada
Segumpal Darah arahan Shasha Fairus, Haila
Kau Rasa arahan Shaila Shuid dan Mat
Chia Chia arahan Shela Roger. Dalam intermission setiap teater, terdapat
juga persembahan selingan silap mata persis Teater Bangsawan. Selingan ini
buatkan saya setidak-tidaknya sudah rasa berbaloi, tanpa ambil kira faktor
setiap teater tersebut.
Okay,
kerana setiap play ini berbeza konteks, maka saya cuba untuk mengulasnya secara
satu persatu.
Kurungan-arahan Mat Najem.
Teater pendek ini paling longgar di antara tiga yang lain. Ia juga agak
selekeh, mungkin kerana Mat Najem satu-satunya pengarah lelaki dalam barisan
pengarah lain. Tetapi ada sesuatu yang saya suka tentang teater ini. Jika
ditanyakan mana yang terbaik menurut citarasa saya, tak ragu-ragu untuk pilih play ini. Ia mengenai seorang lelaki
lemah dan nampak skema, dimasukkan ke penjara dan cuba untuk deal dengan otai
penjara yang nampak tegap dan cakap macam samseng. Saya agak terhibur dengan
akting mereka. Ketiga-tiga pelakon mereka berada dalam garis antara berlakon
dan cover macho tak berlakon(bagaimana tu?). Tindakan mereka menghasilkan
gesture yang janggal. Saya pun tak tahu sama ada nak gelak atau nak bersimpati,
tapi akhirnya saya gelak juga kerana ia sangat selamba. Part mamak tu kaku
sambil buat pose pandang ke atas macam aksi komikal dalam filem Mamat Khalid.
Balada Segumpal Darah arahan Shasha
Fairus. Approach teater ini mengingatkan saya pada drama
tempatan yang sering disiarkan pada bulan Ramadhan waktu kecil (sekarang tak
tahu sebab dah berhenti menonton tv). Ia drama yang paling drama sampai ke
level memaksa penonton menangis. Mengisahkan 3 orang perempuan dengan attitude
yang berbeza mengambil keputusan nekad untuk mengugurkan kandungan mereka yang
tidak sah. Penyampaiannya diisi dengan nasihat, ratapan dan doa harapan dari
bayi yang menjadi satu metafora. Tetapi ada juga beberapa perkara yang boleh
buatkan saya teruskan menonton. Permainan blockingnya agak menarik dan tak
disampaikan secara mendatar. Pengarah memanfaatkan ruang menjadikan ia sedikit
dinamik. Saya teruja bila dua pelakon dari situasi yang berbeza melontarkan
dialog secara seragam. Setidak-tidaknya teater ini masih menawarkan pengalaman
teater untuk saya walaupun saya agak tidak suka dengan pendekatannya
lebih-lebih lagi sound yang memang sering ada dalam teater yang sedih.
Haila Kau Rasa arahan Shaila Suid.
Ini play yang paling ringan tetapi
dibikin dengan kemas. Ia mengisahkan rumah tangga haiwan yang homegenus. Cicak
dan pasangannya Harimau, sedang mengadakan sesi interview untuk mencari jodoh
pada anaknya dengan bantuan agensi jodoh.
Ia
cocok untuk tontonan kanak-kanak, tetapi masih menghiburkan. Ada nampak usaha
pengarah untuk menjadikan play ini berkesan. Susunan adegannya tepat dengan
timing. Tarian opening scene paling saya suka. Dua penari dengan jantina
berbeza mengimitasi gerakan haiwan kelihatan sangat bersahaja. Tarian tersebut
agak spiritual dan apabila masuk cerita terus potong mood. Ia memang kelakar
tapi bukan untuk penonton yang serius.
Mat Chia Chia arahan Shela Roger.
Beberapa tahun di sini saya kerap melihat teater dengan pendekatan jenaka
begini, ala persembahan pentas raja lawak.
Ia meraikan budaya popular, dan saya memang ada masalah dengan pop culture yang basi. Mengisahkan
seorang pemuda yang berbekalkan pick up line buat kecoh di warung dibantu oleh
pengunjung-pengunjung lain. Play ini yang saya rasa paling jauh dengan semangat
teater. Masalah yang timbul adalah penekanan terhadap lawak-lawak yang
sterotaip, segera dan secara sengaja mencipta adegan humor. Ia beri kelebihan
pantas dalam mengundang gelak tawa tetapi bersifat sementara. Saya percaya
pengalaman teater perlu lebih dari itu. Antaranya sisi manusiawi, suntikan mis
en scene, permainan movement dan blocking yang membuatkan ada beza teater dan
jenaka pentas. Mat Chia Chia juga macam mengambil blueprint sitkom klise tv
tempatan, terutamanya dengan latar warung kampung, karakter orang tua yang
tipikal orang tua kampung dan tak sah kalau tak ada watak bodoh-bodoh alang
yang berselipar di tangan.
Keseluruhannya,
saya dapat bertahan sampai habis walaupun pada awalnya agak curiga pada
tajuk-tajuknya. Saya percaya ini teater pertama arahan barisan pengarah
(kebanyakkan nama pengarah saya tak familiar), dan di sini kritikan saya anggap
penting, untuk menguji, mencabar dan mematangkan idea mereka. Barangkali,
mereka juga adalah suara teater di masa akan datang, dan untuk itu mereka
perlu bersedia pada pancaroba dunia bak kata orang-orang bijak pandai.
No comments:
Post a Comment