Ini kali kedua menonton teater
dengan format Musikal. Yang pertama semasa pementasan teater Tun Hasmah di
Istana Budaya. Saya dapat masuk percuma atas tiket pelajar.
Saya memang mengelak dari
menonton teater musikal kecuali kalau terjadi macam kes di atas. Ia sesuai
dengan pendirian anti-komersialisme saya.
Saya rasa saya akan boleh layan teater musikal kalau moodnya lebih gothik dan lirik-lirik
dengan tema yang lebih berat.
Tetapi untuk Mamak The Musikal
saya kena wajib datang...Saya hardcore teh
tarik Mamak.
Sebelum
kita pergi dengan lagi mendalam, kita perkatakan dahulu aspek-aspek
teknikalnya. Settingnya realistik. Macam diambil sebijik dari kedai Mamak One Z
(Restoren Mamak yang paling hampir dengan UiTM Puncak Perdana). Ini mungkin
sebahagian stratergi untuk memikat audien dari pelajar fakulti FiTA .
Saya sukakannya cuma rasa ia agak sarat dan membataskan
ruang untuk pelakon bergerak. Posisi saya di baris belakang (bahagian depan dikhususkan
untuk VIP) membuatkan saya tak nampak pergerakan pelakon yang berada di
bahagian belakang. Ada juga tiang-tiang staging yang membuatkan ia nampak macam
setting di tapak-tapak pembangunan projek.
Pencahayaannya
meriah. Saya rasa macam sedang menonton konsert terutamanya bila ada lighting dipancarkan
pada audien. Agaknya mungkin sebab saya yang tak biasa menonton Teater Musikal.
Pencahayaannya juga menimbulkan efek yang janggal pada beberapa babak.
Terutamanya babak klimaks yang mana warna merahnya terlalu garang, sehinggakan
saya rasa seperti menonton sebuah teater genre thriller dalam acuan komedi. Pencahayaan kita masih lagi klise apabila
babak tegang akan sentiasa disinonimkan dengan hanya kaler merah. Ini saya
selalu jumpa dalam mana-mana teater.
Sekarang
saya akan menyentuh pada essence dalam
sesebuah teater. Idea penulisannya agak lemah. Cerita sebenar bermula bila di
pertengahan cerita. Mereka mengambil masa yang cukup lama hanya untuk establish watak-watak utama. Ianya okay
kalau pengenalan watak tersebut dilakukan dengan penuh gaya, tetapi sayangnya
banyak hal-hal yang meleret pada permulaan cerita. Momentum sebenar berlaku
bila masuk ¾ cerita. Tetapi saya suka dengan pergerakkan pengunjung keluar
masuk di atas pentas. Sangat alive. Ada
satu adegan dimana beberapa pengunjung sedang bayar harga makanan dan salah
seorang rakannya bergerak balik dulu. Itu memang sangat familiar.
Dialog
mereka juga terlalu santai. Saya sukakan teater kerana kekuatan dialog yang
susah nak ditemui dalam filem. Sayangnya tak didapati dalam persembahan ini. Dialog
hanya berfungsi sebagai kesinambungan pada lagu-lagu yang seterusnya. Mengenai
lirik-lirik lagunya, ada yang agak enjoi terutama pada beberapa lagu yang
terakhir. Ada juga dipancarkan klip video yang lucu di skrip LED. Saya tak tahu
nak cakap macam mana, ada beberapa klip yang saya rasa okay dan ada yang agak
teruk dalam konteks teater.
Bila
dialog tak kuat, secara kausalitinya akan mempengaruhi karakter. Dalam Mamak
The Musical, tak ada karakter yang kuat untuk saya pegang. Bila kita cakap
Mamak, kita teringin untuk rasa kemesraan yang kita selalu terima bila lepak di
kedai Mamak, tetapi yang berlaku dalam teater ini membuatkan saya rasa jauh dan
janggal, terutamanya untuk watak pembantu kedai Indonesia. Agak melucukan
kerana bahasa yang digunakan seperti menonton sinetron atau filem-filem Indonesia
dengan latar Jakarta. Membawa karakter pekerja asing agak merbahaya kerana
perlu kajian yang lebih mendalam, misalnya kita perlu maklum pekerja am indonesia
yang datang ke sini kebanyakkannya dari kawasan yang lebih terpencil, seperti
Jawa, Acheh atau Padang yang mana bunyi slang mereka agak berbeza dengan Indonesia
Jakarta yang lebih hip.(Saya memang ramai kawan dari Indonesia dan ini buatkan
saya sangat peka dengan slang-slang yang digunakan mereka)
Teater
habis sekitar jam 11. Selepas itu kami ke Restoren Murni di Seksyen 7 sebelum
balik. Nasi goreng harga RM 14 yang rasanya ntah apa-apa menambahkan lagi
kekecewaan hati saya. Saya sepatutnya boleh agak dari awal-awal lagi macam biasa saya buat bila masuk kedai yang tak familiar.
Oh okay, itu bukan penutup yang
sepatutnya. Tahniah untuk team produksi Mamak The Musikal yang terdiri dalam
kalangan pelajar yang berupaya mementaskan sebuah teater dalam skala yang agak
besar.
Ane....Teh
Tarik, satu!!!!
No comments:
Post a Comment