Wednesday 2 November 2016

Aspirasi tayangan filem pendek

                                                   

          Dalam satu wacana yang bertajuk, Philosophy, Arts & Dialogue yang disampaikan oleh Dr. Ahmad Murad Merican, saya tertarik dengan skop sebagai ahli filosi. Katanya, “Filosofi tak hasilkan produk atau memberikan perkhidmatan servis pada pelanggan seperti kerjaya lain, apa yang filosofi lakukan adalah berdialog”.

            Ucapan ini menjawab persoalan yang sering berlegar dalam fikiran saya. Saya sering tak dapat pertahankan diri apabila dikritik apa yang telah saya lakukan untuk kesenian selama ini. Mana artwork saya misalnya. Selalunya situasi ini berlaku bila saya mengkritik artworks pembikin seni yang lain.

             Jika dikritik lagi, saya akan menjawabnya dalam huruf besar dan emosi yang bersemangat: FILOSOFI BERDIALOG.

            Jadi untuk memulakan dialog. Saya terfikir untuk mulakan dalam kelompok komuniti kami. Dalam lingkungan pelajar. Saya tahu sangat mustahil kalau hendak mulakan dengan topik yang serius dan akademik. Lingkungan pelajar kita masih terlalu jauh untuk itu. Kami pernah cubanya dahulu, ia tidak bertahan lama. Mungkin juga kami yang gagal menguruskannya.

            Idea lain kami fikirkan adalah dengan membuat perkara yang lebih seronok dan puas. Buat filem pendek, tayangkannya dan berdialog sesama kami. Ia semestinya dilakukan secara berkala untuk mengekalkan konsistensi dan momentum dialog tersebut.

            Untuk spesifikasi konsep pembikinan filem pendek tersebut pula, saya meletakkan syarat ia perlulah segar dan radikal. Syarat tersebut saya kira wajar. Terlalu banyak rungutan tentang betapa teruknya idea yang ada dalam hiburan komersial sekarang. Jadi untuk counter saya rasa taklah susah sangat. Buat sahaja yang bertentangan dengan hiburan arus perdana. Maka akan dapat kesegaran dalam karya yang nak dihasilkannya. Saya juga menyarankan untuk mencuba pelbagai teknik dan aliran yang sedia ada dalam teori perfileman. Surrealisme, eksprimental, realisme sosial, nihilisme. Apa-apa sahaja dan tak kisah hasil yang akan keluar bagaimana.

            Pada hari Jumaat, bertarikh 4 November 2016 adalah tayangan pertama filem-filem pendek yang telah dikumpulkan. Dalam tulisan ini juga, saya berharap tayangan ini akan berterusan dan untuk itu ia perlukan lebih banyak filem-filem pendek yang perlu dikumpulkan. Ia terbuka pada sesiapa sahaja kerana saya percaya setiap orang menyimpan syaitan dalam diri masing-masing, cuma macam mana hendak keluarkannya dalam bentuk format filem.

            Jangan tunggu lagi, mulakan rakam idea gila anda dan kita dialog bersama-sama.

            

No comments:

Post a Comment