Monday 22 August 2016

Dilema Teater: Keutamaan pada Naratif atau Karakter?

 
      *Gambar diambil dari Google     

              Jika ditanyakan, di dalam sesebuah persembahan teater, manakah yang lebih utama di antara naratif atau karakter? Apakah naratif lahir dari penciptaan karakter, atau karakter diwujudkan demi memenuhi tuntutan naratif?.

Bolehkah sesebuah naratif wujud tanpa karakter atau mempunyai karakter tanpa alur naratif? Kedua-dua ini adalah komponen terpenting di dalam sesebuah teater. Apa  yang disebut Grotowski, pendiri mazhab teater miskin; Set, Lighting, Make-Up, Props baginya hanyalah sampingan yang membantu sesebuah persembahan. Itu tidak perlu dititikberatkan, apa yang paling penting dan utama adalah ‘KARAKTER’. Bahkan Grotowski menganggap, bahawa naskhah itu tidak penting sama sekali.

Pendapat ini juga disokong oleh Asrul Sani, penggiat teater Indonesia, baginya aktor adalah segala-galanya di dalam dunia teater, yang membezakan dengan dunia filem. Dan katanya lagi, teater yang berlaku sekarang, aktor tidak lagi berperanan kerana yang berfungsi adalah sutradara.

Pusat teater kita masih ketandusan karakter yang boleh dianggap sebagai ikon. Seingat saya, kita masih tidak mempunyai sebuah karakter yang disebut-sebut, diingati bahkan dikaji, apabila sesudah sesebuah persembahan. Kebanyakkan naskhah telah mati semasa persembahan, dan ini menurut saya adalah kerana tahap lakonan yang tidak mampu mengangkat naskhah itu pergi lebih jauh.
Inilah  perkara fundamental yang paling dirunsingkan dalam teater, tetapi kerap dilupakan oleh  kebanyakkan pelajar-pelajar yang terlibat dengan teater di sini, iaitu ‘watak yang tidak mempunyai perwatakkan’.

Mengapakah masalah gejala asas teater kerap berlaku di sebuah fakulti teater? Sebuah pusat yang membahaskan dan mempraktikan ilmu lakonan. Apakah rahsia-rahsia di dalam teater, yang aktor di sini masih tidak ketemui?

             Jika di dalam kehidupan realiti, ‘watak yang tidak mempunyai perwatakkan’ diumpamakan manusia yang tidak berjiwa, yang kehidupannya hanya memenuhi tuntutan arus kehidupan. Apa yang difikirkan hanyalah menyelesaikan hari demi harinya.  Tanpa memikirkan apakah tujuan kehidupannya sendiri. Sebuah proses perulangan sehinggalah ia mati.

Saya tidak akan menyentuh tentang kandungan sesebuah naskhah, itu boleh dibincangkan di dalam siri artikel lain. Naratif adalah jalan sesebuah cerita, ia adalah dunia atau rumah kepada karakter.  Walau seteruk mana dunia yang didiaminya, itu terpulang kepada kewujudan naskhah itu sendiri. Dunia realiti juga kita akan mendapati, ramai yang mengalami kehidupan yang teruk, buruk, menyayatkan. Itu tiada masalah.

Tetapi karakter perlu hidup dan berkesan, bahkan saya boleh mengatakan ia wajib ‘hidup’ untuk sesebuah persembahan. Tidak akan pernah ada seorang manusia di dunia ini yang wujud tetapi tidak mempunyai identiti atau karakter mereka tersendiri, ini saya jamin.  

 Kadangkala saya keliru dan akhirnya saya membuat keputusan, bahawa keutamaan karakter yang perlu menjadi prioriti berbanding jalan cerita itu sendiri. Bukankah seseorang manusia itu dilahirkan dahulu sebagai bayi sebelum ia mempunyai jalan kehidupannya (naratif) sendiri. Atas hujah ini lah saya membuat keputusan bahawa, seorang pengkarya PERLU MELAHIRKAN KARAKTER LEBIH DAHULU BERBANDING SUSUNAN CERITA. Oh, ini bukanlah suatu bentuk pemaksaan idea pada karyawan, ini hanyalah sebuah gagasan saya sahaja. Menerima atau menolak akhirnya berbalik pada diri anda sendiri.


METODE ‘MENGKARAKTERKAN’ KARAKTER

Ini adalah kaedah saranan melalui pemerhatian saya dalam beberapa penglibatan  secara kecil-kecilan di dalam dunia pementasan di sini, dan mungkin saya masih belum mempunyai pengalaman yang secukupnya di dalam bidang ini, tetapi itu tidak semestinya bahawa saya tidak boleh mempunyai pendapat tentangnya, semua orang boleh berpendapat, dan semua pelajar di sini khususnya boleh memulakan untuk menerbitkan idea mereka secara kritis. Jadi saya turunkan beberapa cadangan-cadangan yang mungkin mempunyai manfaat,

1-       Lahirkan watak terlebih dahulu. Apa-apa sekalipun watak dahulu, bukan jalan cerita atau sinopsis. Barangkali, sinopsis hanya sesuai ditulis bila naskhah itu sudah selesai, dan karakter kita sudah menyelesaikan katarsisnya sendiri. Ini yang utama. Apabila watak dan perwatakkan sudah lahir, secara automatik ia akan mempunyai jalan ceritanya.

2-      Elakkan diri dari menjadi ‘tuhan mutlak’ kepada karakter yang diwujudkan. Bina watak tersebut tanpa mempengaruhinya dalam apa-apa keputusan yang mahu dilakukannya. Biarkan ia bebas menentukan takdirnya. Watak di dalam naskhah juga seperti manusia di dalam dunia nyata, yang tidak mahu dikongkong. Cuba bayangkan segala aksi dan reaksi kita sudah diaturkan pada kita sepenuhnya oleh Tuhan, adakah kita masih layak menjadi khalifah dan menguruskan dunia(naratif) ini? Jadi persoalan ini sudah membayangkan akan ketiadaan tragedi/konflik/dilema di dalam naskhah tersebut kerana diuruskan orang-orang yang tidak berperasaan.


3-      Tidak menambah-nambah watak semata-mata nafsu tukang cerita tersebut. Adakah kita suka apabila kita sendiri ditentukan dengan siapa kita patut berkawan, dengan siapa kita patut keluar bertemujanji di kompleks, atau kita dikhianati oleh siapa. Barangkali itulah kehendak karakter yang dilahirkan kita, yang mahu bebas dengan jalan perjuanganya sendiri. Berikan ia nafas, pilihan fikiran dan nafsu. Jika tidak, anda tidak boleh sesuka hati melahirkan ia ke dalam dunia naratif anda. Benarkan ia memilih kawannya sendiri, masyarakatnya sendiri dan hiduplah mereka bersama-sama kerana pilihannya itu. Bukan kerana kehendak sutradara.

4-      Tidak terburu-buru untuk memasukkan metafora atau subtext di dalam dialog karakter. Kadangkala ada suatu pemikiran yang beranggapan subtext  adalah sesuatu yang membuatkan karya tersebut kelihatan intelektual, dan kelihatan bergaya. Seolah-olah semakin rumit sesebuah dialog, maka semakin berkualiti naskhah tersebut. Itu silap. Logiknya, percakapan seseorang manusia tidaklah mengandungi subtext sepanjang masa, melainkan ada situasi-situasi yang mengkehendakinya sebegitu. Jadi perbuatan dengan sengaja mengada-adakan metafora, subtle, atau mis en scene atau apa sahaja yang berkaitan dengannya, tanpa tujuan jelas hanya akan merosakkan mood karekter. Biarkan penonton mengalami pengalaman mereka sendiri dan menentukan, sama ada dialog-dialog yang dituturkan mempunyai maksud tersirat atau tidak.


KAITAN NARATIF DAN KARAKTER
            
        Apabila karakter sudah terbangun, sudah diberanakkan, membesar dan mempunyai ketrampilannya sendiri. Maka pengkarya sebenarnya sudahpun boleh mencuci tangan mereka. Apa yang hanya mereka perlu lakukan, hanya bertindak sebagai panduan supaya sesebuah karakter itu tidak tersasar dari kehendak asal karakter tersebut. Kaedah ini sebenarnya lebih memudahkan kepada pengkarya, berbanding memilih jalan yang telah sedia ada, iaitu mewujudkan naratif dahulu. Pengkarya tidak perlu lagi mengerahkan fikirannya untuk membuang atau menambah sifat-sifat karakter agar bersesuaian dengan kehendak naratif.


Walau apa pun kaedah yang digunakan, sama ada memikirkan jalan cerita terlebih dahulu, atau karakter yang memilih jalan ceritanya: naskhah tetap juga selesai bila diusahakan dipersembahkan di khalayak. Itu tidak dinafikan. Tetapi sesuatu perlu dilakukan apabila sesebuah teater tidak mencapai sasaran dan ini adalah sebuah usaha kecil saya yang cuba mengubah sudut pandang di dalam penghasilan sesebuah karya dan cadangan-cadangan saya ini juga adalah sebuah alternatif lain kepada pengkarya untuk memantapkan lagi sesebuah naskhah. Dan akhir sekali, kita harus menanyakan kembali, untuk tujuan apakah kita melahirkan naskhah kita,  sama ada untuk kepuasan penonton atau watak-watak terbitan kita itu sendiri?.

No comments:

Post a Comment