Tuesday 2 August 2016

Menyusun Gerakan Seni Moden

             



           
            *Diambil dari Google
           

              Gerakan seni secara kolektif bukanlah satu perkara  yang asing. Ia telah berlaku pada setiap tempoh-tempoh tertentu setelah gagasan seni yang sedia ada menjadi lapuk. Seni barangkali seperti agama yang mempunyai risiko korup dan sikap defensif status quo oleh pengikut tradisionalis. Oleh itu, ia sentiasa perlukan pembaharu yang dapat menyuntik perspektif yang segar.

            Pada tahun 1916, Di sebuah bar cabaret yang dinamakan Cabaret Voltaire, Hugo Ball dan beberapa rakan artis seperti Emmy Henning, Tristan Zara, Jean Arp, Marcel Janco, Richald Hulsenbeck dan ramai lagi telah berdiskusi konsep seni yang cuba menolak establishment dan estetika bourjois sehingga melahirkan aliran Dadaisme. Pada tahun 1918, Tristan Tzara telah mengariskan manifesto penting dalam gerakan dadais. Melalui majalah Cabaret Voltaire, artis dadais mengekspresikan idea, wacana dan polemik dalam kesenian. Gerakan Dada telah menjadi pencetus pada aliran seni moden yang lain.

            The Angry Young Movement, pula sebuah gerakan sastera yang lahir sekitar 1950, yang dipelopori gerakan penulis muda Britian seperti John Osborne, John Braine, Alan Silitoe, Bernard Kops dan beberapa nama lain yang kerap menghasilkan karya dalam bentuk novel dan skrip pentas. Gerakan ini memperjuangkan kelas bawahan dan golongan pekerja dengan ciri-ciri ekspresi secara memberontak dan sinis terhadap kegagalan pemerintah serta akibat dari kesan perang.

            Di Malaysia,  gerakan Anak Alam adalah sebuah komuniti yang ditubuhkan secara ‘longgar’ pada tahun 1974. Lattif Mohidin, Mustapha Ibrahim, Ali ‘Mabuha’ Rahamad, serta Zulkifli Dahalan telah memulakan pertubuhan ini. Dalam Manifesto mereka yang ditulis dalam gaya sajak, gerakan Anak Alam menyatakan sikap kesedaran mereka terhadap alam yang diterjemahkan melalui kegiatan seni mereka dengan menyampaikan imaginasi dalam kejujuran serta kebenaran. Anak Alam menjadi sebuah lapangan pada seniman seterusnya.

            Setelah fasa Anak Alam, lahir juga beberapa gerakan-gerakan penting antaranya seperti Universiti Bukan Universiti (UBU), yang diasaskan Hishamuddin Rais yang lebih kental dengan pendirian politik melawan rejim. Antara sumbangan penting melalui persembahan berkonsep ‘Teater Bukan Teater’ yang menumpukan pada kritikan-kritikan politik yang dipentaskan di merata-rata  tempat.
          
        Setelah itu kegiatan seni secara kolektif semakin jarang. jika ada pun ia terpecah-pecah dalam kelompok yang kecil .Mungkin sukar pada orang-orang seni untuk mengerakkan dan menyertai kerana kekangan-kekangan peribadi, tetapi di mana mahasiswa-mahasiswa kesenian yang kita maklum keadaan lapang mereka?

            Saya melihat ada potensi yang besar pada mahasiswa untuk menjalankan kerja-kerja aktivis seni dalam model penubuhan gerakan ‘longar’ (boleh ambil model dari Anak Alam). Kita mempunyai banyak fakulti kesenian dan kemanusian di pelbagai universiti. Katakan sahaja di Kuala Lumpur dan di sekitarnya, terdapat beberapa institusi yang fokus pada pendidikan kesenian. Misalnya Aswara, UiTM, UPM, USM, UM dan tidak termasuk institusi-institusi swasta.

            Dengan kemudahan jalinan komunikasi, rasanya perkara ini tidak susah untuk direalisasikan. Jymy Asmara semasa memulakan Asas 50, hanya menggunakan surat untuk mengumpulkan teman-teman seniman yang bertebaran di serata negeri. Atau memang pelajar universiti kita hanya gemar melakukan perkara-perkara yang memalukan diri mereka sendiri seperti confession di media sosial, atau kumpulan mana dapat membuat kuih donut paling terbanyak?

            Saya mengarahkan gesaan ini pada mahasiswa kerana melihat pada latar belakang ilmiah yang dimiliki oleh penuntut-penuntut universiti. Amat sayang sekali tidak ada suara-suara mahasiswa yang memiliki pendidikan di dalam isu-isu kesenian dan kemanusiaan. Misalnya polemik antara sastera perdana dan sastera indie yang hangat baru-baru ini, Majalah Dewan Sastera mengalu-alukan pandangan terhadap polemik ini. Saya sendiri tertanya-tanya apa pendirian mahasiswa sastera mengenai isu ini, atau mereka memang tak tahu menahu langsung?

                Melalui gerakan yang ditunjangi oleh Mahasiswa, sedikit sebanyak dapat mencerahkan masyarakat mengenai idea-idea seni yang kompleks. Pada saya itulah tugas intelektual yang sinonim dengan mahasiswa sendiri; memberikan pencerahan dan penjelasan dari idea yang rumit menjadi senang untuk diterima.

            Saya sendiri meragui, apakah makcik yang tinggal di kampung akan memahami sebuah teater surrealisme  jika kita tak memperkenalkan prinsip gagasan tersebut.

            Atau bagaimana seorang rempit akan menikmati musik Chopin yang kompleks kalau tanpa penerangan background ilmu muzik itu sendiri.

           Saya sendiri ada pengalaman begini, setelah keluar dari menonton filem Bunohan di panggung, sepasang kekasih di hadapan saya berjalan keluar sambil merungut, filem tersebut tak dapat difahami. Saya tak menganggap mereka salah. Untuk memahami keistimewaan filem tersebut, saya sendiri terpaksa menghadiri kuliah teori filem dan apresiasi, dan membaca sebilangan buku-buku tentang filem. Itu pun sehingga kini ada beberapa bahagian dalam filem tersebut saya masih kabur.
            Terlalu banyak aliran-aliran dalam historikal seni sehingga kini. Realisme sosial, Realisme magis, Absurdisme, Avant-garde, Surrealisme, Post-modern, Cubisme, antara beberapa contoh. Bagaimanakah masyarakat awam perlu menanggapi karya-karya tersebut jika mereka tidak didedahkan terlebih dahulu pemahamamnya. Maka adilkah kita untuk menganggap khalayak awak tidak ada apreasiasi terhadap seni sebelum kita memperkenalkan terlebih dahulu?

            Maka visi penubuhan gerakan seperti ini amat mustahak untuk difikirkan. Sebuah gerakan yang aktif mengadakan pertemuan sesama sendiri, melakukan pertukaran maklumat dan merumuskan dalam bahasa rakyat, mengadakan seminar-seminar awam, dan mewujudkan satu wadah seperti Majalah tersendiri, untuk memberikan respon, idea-idea terkini, dan memuatkan kajian-kajian mengenai seni di dalam majalah tersebut.

            Gerakan begini mungkin kedengaran terlalu idealis tetapi tak mustahil untuk direalisasikan jika kita semua mempunyai semangat yang gigih, sifat rendah diri, dan perasaan untuk memartabatkan seni itu sendiri. Jika bukan pelajar seni, saya terfikir juga maka siapa lagi? Seniman yang lahir tanpa mengikuti pengajian secara khusus tidak memikul beban ini, mereka karyawan bebas tetapi pelajar sebaliknya, mereka telah dibiayai untuk belajar maka mereka perlu membalasnya pada masyarakat.

            Saya teringat satu petikan tulisan arwah Loloq dalam Majalah Siasah, “alangkah seronoknya jika ada sebuah sanggar seni di Kuala Lumpur ini-tempat semua golongan seniman bertemu dan berwacana. Mungkin ruang penciptaan akan lebih luas, kerana bagi saya kreativiti itu wajib dibantu dengan pelbagai ilmu (cabang dan ranting)”.


No comments:

Post a Comment